Saturday, November 27, 2010

KRISMAS DI TELUPID

Kali ini kisah perjalanan kami ke Telupid pula... keluarga saya, keluarga abang ipar saya Zainal dan kakak ipar saya Rosnah serta ibu mertua saya ke Telupid untuk merayakan sambutan Hari Krismas di rumah kakak ipar saya Elnie.

Perjalanan kami mengambil masa selama 1 jam untuk sampai ke Pekan Nabalu. Di sini kami berhenti rehat, makan dan ke tandas sebelum meneruskan perjalanan ke Telupid.
Jam 3 petang baru kami sampai di rumah kakak Elnie..agak lambat kerana kami terpaksa berhenti beberapa kali sebab ada yang mabuk dan termuntah.


Charles dan Ipan di atas menara di Pekan Nabalu





Biasalah bila lama tidak berjumpa semua sibuk bercerita, macam-macam cerita keluar...dari kisah semasa kecil hinggalah sekarang.


Ibu2 bercerita, sumandak-sumandak pula sibuk memasak di dapur sementara tanak wagu mandi di sungai yang terletak di belakang rumah...


Keesokkan harinya kami jalan-jalan di pekan Telupid pula..Telupid adalah sebuah pekan kecil yang terletak dalam daerah Beluran Sandakan.

Dari kanan: Farizah, Rosnah, Elnie dan budak di belakang yang buat 'peace' tu si wawa dengan aiskrimnya

hahaha...budak2 makan aiskrim

Pada sebelah petang pula kami hanya berjalan-jalan di kebun kerana menurut Charles sudah lama dia tidak ke kebun kakaknya itu. Rancangan untuk mandi di air terjun terpaksa kami batalkan kerana menjelang petang hujan turun dan perjalanan ke air terjun agak licin dan membahayakan.


Malam itu kami beramai-ramai membuat kuih "kaw Chung" sejenis kuih yang diperbuat daripada beras pulut berintikan kacang tanah dan dibungkus menggunakan daun pandan. Kuih yang telah dibungkus akan direbus sehingga masak...sodappp ni..

Keesokan harinya adalah saat yang paling menyedihkan kerana kami akan pulang ke Kota Marudu...seperti biasa adegan berpelukan dan menitiskan air mata pun terjadi...part yang paling menyedihkan...apa2 pun janganlah bersedih, ada kesempatan pasti kami akan datang lagi...bye

1 comment:

Kee Heritage said...

kaw chung... minta....