Wednesday, February 11, 2009

PERJUMPAAN KELUARGA DI BOMBONG 4 PART 2

Sorry lama tidak terupdate blog, sibuk sikit sebab sekarang skul kami buat persiapan sukan zon & macam2 lagi...Hari ni saya mo sambung cerita perjumpaan keluarga di Bombong 4...dalam post yang dulu saya cerita sampai keesokan pagi sudah..

(Jalan yang rosak teruk menuju ke tanah kampung Bombong 4, curam oooo.....)

31/12/2008 - kami semua bangun awal, selepas menikmati sarapan mee goreng dan minuman 3in1 (nescafe & milo) kami bercadang untuk pergi ke tanah kampung Bombong 4. Kami mo melawat saudara-mara iyai yang tinggal di tanah kampung...Jarak kawasan tanah kampung dari rumah Loumir agak jauh juga. Kami terpaksa berjalan kaki kerana jalan raya rosak teruk sehingga tidak dapat dilalui oleh kenderaan. Jauh juga ni sebab terpaksa turun naik 5 buah bukit....adehhh panat juga tapi siuk... di sini juga kami teruji, bukan saja dari segi fizikal tapi dari segi mental juga....manakah tidak ada satu tu saudara iyai jalan sama-sama kami relak ja, padahal tua sudah....hehehe tebayang aku kalau si Cherry ikut alamat sengsara dia....ari tu baru mendaki tangga mo tengok patung dewa Vishnu pun dia lenguh kaki...apa lagi ni mo limpas 5 buah bukit....kami jalan palan-palan dan kadang-kadang berhenti sekajap berehat...

Akhirnya hampir jam 11.30 pagi kami pun sampai di kawasan tanah kampung...suasana di situ aman damai. Cuma kedengaran paluan gong dan orang menyanyi dari rumah ketua kampung. Rupa-rupanya dorang baru lepas dari 'mitatabang' jadi ada makan-makanlah di rumah ketua kampung.

Kami terus pigi rumah si aman, si aman ni adik iyai...sampai ja kami terus si aman suruh charles sembelih ayam...dorang bilang sebagai tanda penghormatan dan menghargai kedatangan kami. Adeh rasa terharu juga dihormat macam tu....kesian juga si aman ada juga dia buat kui ubi macam pais tu...Sempat juga si aman memeluk aku dan menangis sambil berkata berulang-ulang "aiso jalan, aiso jalan"....mula-mula tu aku ingatkan si aman mengadu jalan ke kampungnya rosak tapi kemudian aku fikir mungkin pasal tiada pendapatan sebab keadaan cuaca yang asyik ujan menyukarkan dia mencari pendapatan....tapi sangkaan aku meleset bila si aman sambung lagi yang dalam melayunya berbunyi " aku tidak tau kamu datang, kalau aku tau aku bikin tapai"...hahaha kesian juga si aman, biasalah dorang di sini bukan ada oren, cola atau kupi untuk dihidang, paling-paling ada tapai....hehe aku pun jawab " tidak apa aman, kami bukan mo minum tapai..kami mo lawat aman saja...." senyum-senyum si aman mendengar jawapan ku

Bebalik pada ayam yang telah disembelih tu, ayam tu dikerjakan dan dimasak oleh si Rainah anak buah iyai.

Sementara tu kami teruskan lagi perjalanan ke rumah Jailon, Jailon ni anak si aman. Untuk sampai ke rumah si Jailon kami terpaksa naik dan turun satu buah bukit lagi....hehe kalau hari-hari jalan macam ni alamat tekurus ooo....Selepas berbual-bual kami pun kembali semula ke rumah aman....aku dapat ole-ole dari keluarga Jailon iaitu 2 buah bantal kapuk yang comel...bantal handmade dan homemade lagi...kami juga dikasi ubi kayu untuk dibawa pulang ke Damai.

(mengampai kepenatan dorang di rumah si Jailon...tu la siapa suruh telampau tidak fit...hehe)

Sampai di rumah si aman kami dijamu makan tengahari dengan lauk sup ayam yang dimasak oleh si Rainah....sedap pula padahal cuma direbus. Tiada campurannya...bila siap dimasak sup tu diletak di tengah-tengah dan siapa-siapa yang mau makan bolehlah menambahkan garam dan lada padi saja....hehe kesadapan pula budak-budak tu ku tengok...tapi mengkali sebab ayam kampung rasanya manis walaupun dimasak tiada aji nomoto dan bawang,halia...


(Ipan anak bungsuku sedang makan 'linopot' lauk sup ayam kampung...hehehe banyak betul tu 'linopot' di dapan dia.....)

(generasi baru sedang mencuba memasak di 'rapuan'.... yang baju merah tu anak charles & yang baju kuning tu pula anak Jilid....hehehe)

Selepas makan tengahari kami teruskan perjalanan kembali ke rumah Loumir, sempat lagi kami singgah di rumah satu lagi saudara iyai untuk mengambil umbut.
Petang itu selepas berkemas-kemas kami pulang ke Damai....tapi dengar-dengar akan ada lagi reunion dibuat pada bulan mei 2009 akan datang.... mungkin pada waktu itu segala aktiviti akan dapat dirancang dengan lebih teratur.....

9 comments:

AragangTandik said...

wah bestlah - ada kan ku kasi tau ko masa aku pigi Samparita dulu tempat si Aki Unggut - sampai 32 kali melimpas sungai - punyalah aku panat sampai temuntah dan sakit kepala. he he he.

Masak didapur begini ni aku biasa juga - dulu-dulu mimang beginilah stail memasak - he he he dirumah kita di Tandek dulu peranah bah tebakar tu lantai olih ku sebab tejatuh tu kayu api yang ada api - gara2 aku membikin dodol labu. ko belum lahir lagi he he he.

Cherry said...

wow bestnya.... tidak apa nanti FaMulan, nanti saya senaman berabis ni.... (tidak tau la bila mo mula tu tau...) hahaha... teringat rapuan basar di rumah kita, rindu mo makan nasi di periuk gugulu bukan macam sekarang periuk letrik.. saya pun mau makan linopot sama sup ayam bah!!! waaaa.... sioknya... bila tu reunion? saya mau ikut bah!

FaMulan said...

ya kan betul tu di rumah tandik dulu ada rapuan yang sangat besar...ingat lagi kita selalu tanam gigi yang patah di situ supaya cepat tumbuh?. ....hehehe. Aku masih ingat dulu2 kalau bekumpul2 mo hari raya mesti masak dari malam raya di kuali baasaaar di rapuan tu...hehehe
Pasal reunion tu akan dibuat pada bulan mei...Kalau ko cherry betul2 mo ikut 'ble ba kalau kaauuuu....'hehehe

ILLIE said...

barapa urang suda anak si Jailon?

FaMulan said...

kalau sia tidak silap 6 orang suda tu, ada sudah yang habis stpm pun....

ILLIE said...

aibo..inda lama lagi si jailon jadi AKI suda ni...sia pun lama suda inda jumpa sama diurang ni..mo dakat 20 taun suda..sikarang ni susah butul bah mau pigi sana..dapat cuti pun masa terhad..

akibaragon said...

tiada serita baru ka FaMulan? C akibaragon ini rindu sudah mau pulang di bukit tapi apakan daya runtuh sudah itu bukit antarabangsa @ bukit mewah di KL ...osian boo

Anonymous said...

adeh aki...susa juga kalau pelupa ni...aku sendiri pun tidak dapat masuk blog ku ni gara2 lupa password dan emel yang ku guna...hahaha parah tul kalu ni o...

Anonymous said...

adeh aki...susa juga kalau pelupa ni...aku sendiri pun tidak dapat masuk blog ku ni gara2 lupa password dan emel yang ku guna...hahaha parah tul kalu ni o...